גינון טיפולי

גינון טיפולי עושה שימוש בצמחים, בפעילויות גינון למיניהן, בקרבה ובאהבה המולדת של האדם לטבע, כאמצעי לשיפור איכות חיים פיזית ונפשית.

התועלות של כלי זה רבות ומגוונות ביותר:

  • הקטנת תחושות ניכור ובדידות- העבודה בערוגה קבוצתית בגינה נעשית ביחד. כך נוצרת קבוצת השתייכות שיש לה נראות פיזית, מצמיחה הזדמנות ליצירת קשרים ומגבירה את הערכה העצמית דרך היכולת להביא תועלת לכלל הקבוצה.
  • רכישת מושגים וידע חדש שתורמים לחשיפת המשתתפים לאפשרויות תעסוקתיות חדשות- בתחום הגינון, החקלאות והקיימות.
  • למידה מודל הקמת גינה והעתקתו לסביבה הביתית- גם בבית ניתן לגדל צמחים וירקות למאכל, ובכך להביא לחסכון קטן בעלויות הרכישה של ירקות לבית.
  • עבודה בגינה מאפשרת פעילות גופנית מתונה והפחתת מתח וסטרס. בעידן של גירויים בלתי פוסקים, הגינה תורמת לבריאות הנפשית בהיותה מעסיקה את המוח אך לא מעייפת אותו, מרגיעה את הגוף, ומאפשרת פעילות של הסחת דעת מהיומיום.
  • העיסוק באדמה, מים וצמחים מחבר לכוחות הצמיחה והגדילה של הטבע ככוחות מרפאים. הקשר עם אורגניזם חי שנובט מלבלב פורח ולבסוף מוציא פרי, נותן תחושה של אופטימיות ותקווה.
  • הגינה הופכת את המטופל למטפל ובכך מעצימה אותו.
  • העמקת תחושת השייכות והחיבור לקהילה של המרכז דרך הגינה.
  • עשייה נורמטיווית, חדשנית באופן יחסי שמעניינת את כלל הציבור- הרבה מאד אנשים אוהבים לגדל צמחים, ככלי לחיבור ושילוב עם האוכלוסייה הרגילה.
  • יצירתיות ואלתור- דרך שימוש בחומרים בסביבה לעבודה בתוך הגינה וקישוט הגינה.

שנים רבות חיפשתי כלי משמעותי ומועיל במיוחד לעבודה עם אוכלוסיות מגוונות, ובעיני הטיפול הרגשי באמצעות גינון הוא הכלי הזה. כמי שהתנדבה בגינה קהילתית משך תקופה, אני יודעת עד כמה חשוב הרקע המקצועי ממנו המטפל בגינון מגיע. גינה יכולה להיות פתח לעולם מופלא מקדם תהליכי צמיחה והתפתחות, או שלא. עגבניה יכולה להיות רק עגבניה, אם מסתכלים עליה או מתייחסים אליה במבט שטחי. כאן, הניסיון הרב שלי כעו"ס ומטפלת לצד אהבתי הגדולה לצמחים והאמונה בכח המרפא שבתוכם, חוברים יחד בנתיב מאפשר צמיחה ומימוש.  

יזמתי והקמתי את הגינה הטיפולית בביה"ס לחינוך מיוחד שתילים בבני ברק – (מתוך אתר ביה"ס על הגינה הטיפולית), כיתות א-ט, לילדים הסובלים מבעיות רגשיות התנהגויות ונפשיות קשות. הילדים שעבדו איתי בגינה נבחרו מכלל התלמידים- כ 60 במספר, בהיותם התלמידים היותר מאתגרים, שהיענותם להתערבויות חינוכיות טיפוליות היתה דלה עד להשתלבותם בגינה הטיפולית. בגינה הם קיבלו תפקידים אותם התחייבו למלא, ואכן על פי רוב עמדו במשימה. ביה"ס ששכן בסביבה פיזית ובית ספרית לא נעימה, הלך וקיבל צביון חי, ולכל ילד ניתנה אפשרות להביא זרעים ושתילים בנוסף למה שניתן במסגרת הגינה, על מנת לטפח את תחושת השייכות למקום, (רובם לא היו תושבי העיר) ואכן הם עשו זאת. 

כיום, מעבירה שיעורי גינון טיפולי בקרב נשים דתיות וחרדיות הסובלות מתסמונת דאון ופיגור באהל שרה, בני ברק  

אני מציעה, הקמת גינת מאכל/ תבלין (תלוי בעונות השנה ובתנאי השטח) – ניתן גם בשטח קטן, שתלווה בעבודה קבוצתית. באמצעות מטאפורות הקשורות לגינה, ניתן לעבוד על תהליכים מקבילים בחיי האדם: צמיחה, לבלוב, טראומה, אובדן, עקירה, הישרדות ועוד, לפי שלבי החיים של הגינה. במידת האפשר מתחילים להתנסות ולגדל גם בבית צמחים שונים- מועיל לחיזוק הקשר הורים-ילדים.

משך פעילות: שעה וחצי ( שעתיים אקדמיות )

חלק ראשון מוקדש לעבודה בגינה: הכנת הקרקע, דישון, זריעה, שתילה, ניכוש עשבים שוטים, השקיה, דילול, יצירה ועוד, שותים תה מתוצרי הגינה, ונהנים מהפירות- אם יש. בחלק השני מתכנסים לעבודה קבוצתית סביב הנושאים שעלו, בשילוב טכניקות מגוונות ומעבדים אותם.

מס' מפגשים: על מנת לראות תוצרים פיזיים מהגינה, מומלצים 12 מפגשים לפחות. מבחינה רגשית: עבודה תהליכית משולבת בדמיון מודרך, NLP, יצירה, כלים לוויסות רגשי, והפחתת מתח וסטרס.

חזרה לדף הבית