נדודי שינה וטלויזיה

נכנסתם למיטה ושוב אותו סיפור. עוד לילה מעצבן של נדודי שינה, למה זה קורה?

כדי להירדם המיינד צריך להיות רגוע והגוף צריך להיות נינוח. תחשבו רגע איזה רגשות אתם מעוררים בגוף כשאתם צופים בטלוויזיה:

  • עצב
  • כעס
  • פחד
  • תסכול ועוד

בין אם זאת מהדורת החדשות או סדרת מתח אלימה במיוחד, שמתעוררים בעקבות הצפייה, הרגשות האלה מכניסים את הגוף לסטרס ולמתח. אתם מצפים שאחרי זה תצליחו לישון בקלות? טעות בידכם, לא כי הגוף לא רוצה, הוא לא כל כך יכול.

מה הקשר בין נדודי שינה וצפייה בטלוויזיה

אנשים רבים מודעים למזון שהם מכניסים לגוף, אבל הרבה פחות שמים לב לאיכות המזון לנפש. שם אפשר לצרוך ג'אנק ובכמויות.

תוכן שלילי במיוחד, שאין לנו שליטה עליו, והצפייה בו בשעות מאוחרות מייצר עוררות מוגברת בגוף ובנפש והצפה שאינה מאפשרת לישון.

אבל מה זה קשור אלי? תשאלו. הרי החדשות האלה לא נוגעות לחיים שלי (דווקא עכשיו בקורונה, הן נוגעות ומשפיעות עליהם בהחלט) והסדרה הזאת- כולה פרי הדמיון, זה נכון בתיאוריה, הבעיה היא שאנחנו לא בנויים ככה.

מבחינת הגופנפש שלנו התוכן הזה בעייתי. כשאנחנו צופים בסרט אימה, מבחינה גופנית נחוש דופק מהיר, ואולי גם פה יבש וזיעה קרה למרות שבחלק המודע במוח אנחנו יודעים שמדובר בבדיה נכון? כך גם בצפייה בחדשות.

למה אני לא מצליח לישון

אחד הדברים המקשים על השינה הוא המעבר הפתאומי והחד שאנשים רוצים לעשות מ 100 אחוז פעילות ל 0 פעילות, כאילו אנחנו מכשיר חשמלי שמדליקים ומכבים. אז זהו שאנחנו לא.

הכניסה ל'מצב שינה' צריכה להיעשות באופן הדרגתי. תתבוננו בטבע שאנחנו חלק ממנו. האם השמש שוקעת ומיד העולם חשוך או שזה נעשה בהדרגה? בטבע דברים משתנים כל הזמן אבל לא בחדות ובפתאומיות, ככה בנוי גם הגוף שלנו.

הכנה נכונה לשינה

המשמעות של זה היא שיש להתחיל להוריד הילוך לפחות שעתיים לפני השעה בה אנחנו מתכננים ללכת לישון. אם אתם הולכים לישון בחצות, אזי עשר בלילה יהיה הזמן שבו אתם אמורים להתחיל להכין את עצמכם גופנית ורגשית לשינה.

  • הכנה גופנית משמע להרגיע את הגוף במידת האפשר.
  • הכנה רגשית פירושה להרגיע את הרגשות שלנו במידת האפשר.

כששני אלו מתקיימים -נרדמים ללא כל בעיה. מכאן, כשיש קושי להירדם עלינו לשאול את עצמנו אם עשינו כל מה שניתן על מנת ליצור עבורנו סביבת שינה איכותית וטובה?

האם הקפדנו להזין את נפשנו כך שכל המידע שצרכנו  שעתיים לפני השינה הוא נעים, מרגיע, רצוי מצחיק ומשחרר? אם לא, עכשיו אתם יודעים מה כדאי לשנות. עשו זאת, ושינה איכותית תהיה רק מתנה אחת מתוך כמה שתקבלו.