ocd

OCD- obsessive compulsive disorder

מהי הפרעה טורדנית כפייתית?

עפ"י DSM-5 -המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות של האגודה האמריקאית לפסיכיאטריה, צריכים להתקיים כמה תנאים על מנת שאדם יאובחן כמי שסובל מ ocd (או סי די):

  • נוכחות של מחשבות כפייתיות או טקסים
  • או גם כפייתיות וגם טקסים.

מהן מחשבות כפייתיות?

מחשבות כפייתיות מוגדרות כמחשבות שחוזרות על עצמן בקביעות. הן מחשבות לא רצויות, כי התוכן של המחשבות האלה גורם למרבית האנשים לחרדה ומצוקה.

מדוע? כי זה תוכן שמתאפיין בדחפים או תמונות לא רצויים, פולשניים. האדם הסובל ממחשבות אלה, מנסה להתעלם מהן, או להדחיק אותן, או להפוך אותן לטבעיות בעזרת מחשבה או פעולה שיש להם משמעות טקסית.

מה הכוונה בטקסים- קומפולסיות?

טקסים הן התנהגויות חוזרות – לדוגמא בדיקות חוזרות, או שטיפת ידיים שוב ושוב, או פעולות מנטאליות (למשל ספירה בלחש) שהאדם חש צורך חזק לבצע כתגובה למחשבה האובססיבית או בהתאם לחוקים שחייבים להתקיים באופן נוקשה.

מטרת ההתנהגויות או הפעולות היא להפחית את החרדה או המצוקה, או למנוע התרחשות אירוע או מצב מחריד. אבל הפעולות שנעשות, אינן הדרך הנכונה לפתור בעיות כאלה או למנוע אותן.

  • האובססיות או הקומפולסיות גוזלות זמן- יותר משעה אחת כל יום, או שהן גורמות למתח ניכר. למצוקה ולפגיעה בתפקוד משמעותי לאדם (משפחתי, תעסוקתי, חברתי וכו'). 
  • הקומפולסיות או האובססיביות לא ניתנות להסבר ע"י מצב רפואי או שימוש בסמים ותרופות.
  • ההפרעה לא ניתנת להסבר טוב יותר על ידי מצב נפשי זמני הנובע מנסיבות חיים, או על ידי אבחנת הפרעת נפשית אחרת.

כלומר, המחשבות האלה חוזרות על עצמן שוב ושוב ללא יכולת של האדם החושב אותן לשלוט בהן או בעוצמת המחשבות, הרצף שלהן והתוכן שלהן.

  • תוכן: התוכן של המחשבה בדרך כלל הוא לא נעים, לא רצוי, פולשני- חודר למחשבה ללא שליטה, וגם כשמנסים לשלוט בתוכן הוא שב וחוזר. התוכן הזה גורם לרוב האנשים שיחשבו אותו, חרדה ומצוקה כלומר מדובר בתוכן שלילי.
  • רצף: כל כמה זמן המחשבה חוזרת, כל כמה דקות, כל כמה שעות וכו'- המחשבה חוזרת למרות שהאדם רוצה מאד שהיא לא תחזור שוב בגלל המאפיינים שלה. משתנה מאדם לאדם. ככל שהרצף מהיר יותר הסבל גדול יותר כי האדם עסוק במחשבה
  • עוצמה: כמה המחשבה מזעזעת

ההפרעה הוגדרה בעבר כהפרעת חרדה. אך חרדה אינו הרגש היחיד שמתעורר בתגובה לגירוי. יכולים להופיע גם רגשות אשם, בושה, עצב וכעס. סוגי המחשבות האובססיביות שונים וכך גם הביטוי ההתנהגותי שלהם- טקסים. מכיוון שהמחשבה היא כזאת, האדם מנסה לנקוט בשלוש דרכים שונות:

  • להתעלם מהמחשבות, אך זה  לא עוזר, בדומה ליתוש טורדני שחג מסביבך ולא עוזב.
  • להדחיק אותן- כאילו הן לא קיימות, אבל למרבה הצער הן שם. 
  • להפוך את המחשבה לטבעית דרך איזה שהוא טקס פרטי.

למשל שטיפות ידיים מרובות מאד, עד כדי קילוף העור מרוב שטיפות בתגובה למחשבה שהמקום לא נקי, עלול להדבק בקורונה וכדומה. מאפיין נוסף של ההפרעה הוא גזילת זמן. מחשבות אלה גוזלות מהאדם לפחות שעה ביום ופוגמות לעיתים בתפקוד היומיומי – משפחתי, מקצועי, חברתי.

לדוגמא- נניח שאדם חושב כל הזמן שידיו מזוהמות וכל הזמן הוא צריך לשטוף אותן כדי להרגיע את המחשבה במעט. הוא נמצא באירוע חברתי כלשהו, ואין במקום מים. המחשבה מפריעה לו, ובעקבותיה- ההתנהגות שלו עלולה להיתפס כמוזרה. הוא יהיה לא מרוכז באנשים או בשום דבר שקורה שם כי המחשבה כל הזמן מציקה לו. הוא יהיה עסוק בעולמו הפנימי ויגיב מעט להתרחשויות החיצוניות וכל כולו יהיה טרוד באותה מחשבה. אם אותו אדם נמצא בעבודה, ברור שהוא עלול להיות פחות מרוכז וממוקד בשל המחשבות האלה, או שיבזבז זמן ניכר בעבודתו על הליכה לשירותים. כך המחשבה עלולה לחבל בתפקוד ולגרום לכך שימנע ממצבים שונים.

הטיפול המתאים לטורדנות כפייתית הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי. אני מטפלת בשיטה שפותחה ע"י אברהם ביטקין, מטפל התנהגותי קוגניטיבי שפיתח שיטה ייחודית בעלת אחוזי הצלחה ניכרים.

חזרה לדף הבית